Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia No. 47-2, Jalan Putra Permai 1A, Taman Equine, 43300 Seri Kembangan, Selangor secretary@pppkam.org.my +603-89413715

KENYATAAN MEDIA : Bantahan Terhadap Usaha Ke Arah Semakan Kehakiman ke atas Perwartaan Larangan Merokok di Tempat Awam oleh Badan-badan Profesional Perubatan dan Kesihatan

KENYATAAN MEDIA
KHAMIS, 14 FEBRUARI 2019
Bantahan Terhadap Usaha Ke Arah Semakan Kehakiman ke atas Perwartaan Larangan Merokok di Tempat Awam oleh Badan-badan Profesional Perubatan dan Kesihatan

Kami, Persatuan-persatuan Profesional dalam bidang Perubatan dan Kesihatan di Malaysia menyatakan rasa kesal terhadap tindakan sekumpulan perokok yang membuat permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ke atas perwartaan larangan merokok di tempat awam. Menurut sumber yang dipetik daripada media Berita Harian pada 29 Januari 2019, kumpulan perokok ini telah diberikan kebenaran untuk mengadakan semakan kehakiman bagi mencabar keputusan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang telah mewartakan larangan merokok di semua premis makan sejak 1 Januari 2019 yang lepas.

Dalam permohonan itu, mereka telah mempertikaikan larangan merokok yang diwartakan kerana mendakwa ia bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia Menurut dakwaan kumpulan ini, aktiviti merokok bukanlah satu perbuatan jenayah dan larangan ini telah menyekat hak kebebasan diri individu. Lebih mendukacitakan kesamarataan di antara perokok dan bukan perokok dikatakan telah dicabuli. Pihak Kementerian Kesihatan Malaysia didakwa mendiskriminasi golongan perokok daripada mengunjungi restoran dan tempat makan.
Sebagai badan profesional perubatan dan kesihatan, isu yang dibawa oleh sekumpulan perokok ini amat tidak berasas. Isu hak kebebasan diri sekumpulan perokok 7 orang ini tidak patut mengatasi hak kebebasan diri untuk menghirup udara yang sihat oleh kumpulan majoriti bukan perokok (77%) yang rata-ratanya terdiri daripada golongan wanita, kanak-kanak dan warga emas. Pada masa yang sama, undang-undang perlu diadakan bagi mewujudkan situasi agar membezakan kelakuan yang mendatangkan risiko kepada orang sekelliling.
Badan–Badan Profesional Perubatan dan Kesihatan sekali lagi membantah perkara ini kerana pendebatan isu penguatkuasaan larangan merokok bukan sahaja akan memberikan kesan larangan di premis-premis makan, malahan di kesemua 23 kawasan yang telah diwartakan sejak 15 tahun yang lepas di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004.
Perwartaan larangan merokok di tempat-tempat awam yang dilaksanakan oleh kerajaan selama ini adalah bertujuan untuk melindungi orang awam daripada bahaya asap rokok sekunder terutamanya kepada golongan wanita dan kanak-kanak. Kajian menunjukkan bahawa bukan perokok sahaja yang terkesan dengan bahaya asap rokok malah orang ramai di sekeliling juga berisiko untuk mendapat pelbagai penyakit akibat menyedut asap rokok ini.
Pihak kami juga ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan Malaysia dan Biro Pengaduan Awam Jabatan Perdana Menteri atas kajian yang terperinci yang dijalankan bagi melihat impak kepada kesihatan masyarakat.
Menurut petikan rancangan Bicara Pengguna siaran RTM pada 11 Januari 2019, satu kaji selidik persepsi masyarakat berkaitan cadangan larangan merokok di restoran telah dijalankan oleh Biro Pengaduan Awam Jabatan Perdana Menteri pada tahun 2017. Seramai 430 responden terdiri daripada orang awam dan 350 responden terdiri daripada pemilik premis perniagaan. Hasil kajian membuktikan majoriti responden yang terdiri daripada perokok semasa (58%), bekas perokok (85%) dan bukan perokok (97%) serta pemilik premis perniagaan makan (75%) bersetuju agar semua tempat makan dijadikan sebagai kawasan larangan merokok.
Manakala kaji soal selidik pada tahun yang sama yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia di seluruh negara membuktikan hasil yang sama dimana 79.5% daripada 1379 responden bersetuju jika perwartaan larangan merokok di restoran dikuatkuasakan.
Kajian-kajian yang dijalankan ini membuktikan usaha mendapatkan pendapat dan maklumbalas daripada rakyat samaada daripada kalangan perokok, bukan perokok, bekas perokok dan pemilik premis makan telah pun dijalankan secara meluas, iaitu dua tahun sebelum undang-undang ini diwartakan oleh kerajaan.
Kami di sini ingin mengucapkan tahniah kepada kerajaan terutamanya pihak KKM yang telah berjaya mewartakan undang-undang ini pada 1 Januari yang lepas setelah 4 tahun tertangguh sejak ia mula dicadangkan pada tahun 2015. Keluhan masyarakat selama ini telah didengari dan rata-rata rakyat berpuas hati kerana bebas untuk menghirup udara yang segar tanpa asap rokok di tempat-tempat awam terutama tempat makan.
Kami sekali lagi menyatakan kekesalan ke atas semakan kehakiman ini dan sekiranya keadilan golongan majoriti bukan perokok dipersiakan kami badan Profesional Perubatan dan Kesihatan bersedia untuk berjuang mempertahankan perwartaan larangan ini demi menyelamatkan generasi anak-anak dan cucu cicit kami daripada bahaya asap rokok.
Walaubagaimanpun, kami tetap menghormati keputusan mahkamah dalam memberikan kebenaran untuk meneruskan hak pemohon ini sebagaimana yang termaktub di bawah perlembagaan negara.
Kami amat berharap YAB Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, YAB Timbalan Perdana Menteri Dato’ Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan YB Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Dzulkefly Ahmad akan kukuh dengan pendirian dalam mempertahankan undang-undang perwartaan larangan merokok di tempat awam ini daripada ditarik balik.
Kami yang menjalankan amanah:

Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia
Persatuan Kesihatan IKRAM Malaysia (IKRAM Health)
Medical Mythbusters Malaysia (M3)
Medical Tweet Malaysia (MedTweet)
Family Medicine Specialists Association of Malaysia (FMSA)
Ikatan Pengamal Perubatan & Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik)
Malaysian Thoracic Society
Delegation of Nurses (DON)
Malaysian Integrated Medical Professionals Association (MIMPA)
Malaysian Academy of Pharmacy (MAP)
Malaysia Pharmaceutical Society (MPS)
Asthma Malaysia
Green Crescent Malaysia (GCM)
Malaysian Society Of Anaesthesiologists
College Of Anaesthesiologists, Academy of Medicine, Malaysia
Malaysian Society of Haematology
Malaysian Green Lung Association (Green Lung)
National Cancer Society of Malaysia (NCSM)
Malaysian Association of Adolescent Health (MAAH)
Islamic Medical Association of Malaysia (IMAM)
College of Emergency Physicians, Academy of Medicine, Malaysia
Malaysia Society of Ophthalmology
Society of Aeromedicine Malaysia
Malaysian Society of HIV Medicine
Malaysian Resuscitation Association (MyRES)
Malaysian Women’s Action for Tobacco Control and Health (MyWatch)
Malaysia Orthopaedic Foot and Ankle Society (MOFAS)
Persatuan Malaysian Male Nurses (MMN)
Family Medicine Association of USM (FAMOUS)
Consumers Association of Penang (CAP)
Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna-pengguna Malaysia (FOMCA)
Published by Google Drive–Report Abuse–Updated automatically every 5 minutes

Sokongan Penetapan Kenaikan Harga Jualan Rokok Selepas Perlaksanaan Cukai Perkhidmatan Dan Jualan (SST)

Kerajaan Malaysia Kerajaan  Malaysia telah memperkenalkan  Cukai Perkhidmatan dan Jualan  (Sales and Service Tax) SST bermula 1 September 2018.  Pengenaan SST ini adalah merangkumi semua jenis produk tembakau termasuk rokok.

Di bawah Seksyen 2 (1),  Perintah Cukai Jualan (Kadar Cukai) 2018, kadar cukai jualan yang hendak dikenakan dan dilevikan hendaklah  pada 10% ke atas barangan. Di bawah Seksyen 2 (2), Perintah Cukai Jualan (Kadar Cukai) 2018, terdapat sejumlah barangan yang telah ditetapkan peratusan kepada 5% dan peratusan lain yang ditetapkan. Jelas di bawah Perintah ini, peratusan cukai jualan yang telah ditetapkan adalah sebanyak 10% bagi produk tembakau termasuk rokok.

Di bawah Peraturan –Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (PPKHT 2004), Peraturan 8A berkaitan Harga Jualan Runcit, menyatakan  semua harga jualan runcit bagi produk tembakau  hendaklah mendapat kelulusan dari pihak Kementerian Kesihatan Malaysia. Peraturan 2A dan Peraturan 2B, PPKHT 2004  jelas menyatakan bahawa setiap  berlakunya apa-apa perubahan cukai eksais atau apa-apa cukai yang berkaitan, harga hendaklah dinaikkan dengan kuantum kenaikan cukai yang dikenakan.

Oleh kerana itu, semua produk tembakau termasuk rokok perlu dinaikkan kepada 10% cukai jualan yang dikenakan. Namun begitu, terdapat desakan daripada syarikat dan industri rokok yang cuba mengelak kenaikan cukai jualan  seperti mana yang ditetapkan. Ia adalah jelas seperti petikan siaran media dari  akhbar Malay Mail (rujuk Lampiran).

Petikan tersebut mendesak pihak Kementerian  Kesihatan Malaysia untuk  membuat semakan semula harga rokok dan produk tembakau yang TIDAK TURUNapabila pengenaan GST pada kadar sifar pada Jun 2018. Oleh itu, boleh disimpulkan daripada penyataan JTI ini adalah pihak KKM diminta untuk  meluluskan harga jualan rokok melalui Perintah Cukai Jualan (Kadar Cukai) 2018 dikenakan 10% cukai jualan berdasarkan harga ditolak kadar GST sifar, iaitu hanya kenaikan 4% berbanding 10%.

Pihak Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia (PPPKAM) TIDAK BERSETUJUdan mendesak  KKM agar menetapkan 10% sebagaimana Pewartaan Perintah Cukai Jualan 2018. Pada masa yang sama pihak PPPKAM  menyokong penuh pendirian Kementerian Kesihatan Malaysia yang telah menetapkan harga rokok pada Jun 2018 ketika GST di kadar sifar kerana   produk tembakau termasuk rokok  adalah  BUKAN BARANGAN KEPERLUANdan harga sememangnya tidak boleh turun bagi membendung kebolehdapatan pengguna.

Pihak PPPKAM mendesak Kementerian Kesihatan Malaysia agar menetapkan kenaikan harga jualan rokok kepada 10% cukai jualan seperti yang diwartakan dan tidak mengikut kehendak industri sepertimana penyataan di siaran media.

Antara faktor kenaikan harga rokok perlu ditetapkan di kadar 10% adalah :

  1. Syarikat rokok telah mendapat keuntungan hasil daripada 6% GST yang telah ditetapkan pada kadar sifar sepanjang “Tax Holiday”  dan adalah tidak munasabah pengenaan cukai ditolak dan ditetapkan pada kadar  yang lebih rendah.
  2. Pengenaan cukai 10% dan kenaikan yang lebih akan membantu meningkatkan kadar peratusan cukai kepada harga jualan runcit  sebanyak 70% sepertimana ditetapkan oleh  Artikel 6, WHO Framework Convention on Tobacco Control. Kadar pada ketika ini adalah sebanyak 47%.
  3. Alasan syarikat rokok untuk tidak menaikkan harga rokok bagi mengurangkan beban rakyat adalah TIDAK BOLEH diterima kerana produk ini terbukti membunuh lebih separuh daripada penggunanya .
  4. Syarikat rokok seringkali membangkitkan kenaikan harga rokok akan menyebabkan masalah penggunaan rokok tidak sah adalah  TIDAK  MUNSABAH  kerana PPPKAM berpendirian bahawa isu rokok tidak sah perlu ditangani secara berasingan dan penguatkuasaan perlu diperketatkan oleh pihak Kastam Diraja Malaysia dan  Kementerian yang terlibat.
  5. Syarikat rokok mengelak untuk kenaikan harga rokok dengan alasan peningkatan rokok tidak sah juga TIDAK MUNSABAHsedangkan  pemantauan harga rokok dan kenaikan yang telah dibuat menunjukkan syarikat sendiri yang menaikan harga bagi keuntungan.

Sekian, terima kasih.

BERBAKTI KE ARAH KESEJAHTERAAN MASYARAKAT

 

DATO’ DR ZAINAL ARIFFIN BIN OMAR

Presiden,
Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia (PPPKAM)
7 September 2018.

Wabak Penyakit Kaki, Tangan Dan Mulut (FHMD) Di Malaysia

Semalam Kementerian Kesihatan Malaysia telah melaporkan jumlah kes HFMD terus meningkat di seluruh negara. Kerajaan Pakatan Harapan, melalui YB Menteri Kesihatan dan pegawai-pegawai Kementerian Kesihatan di pelbagai peringkat terus memberi nasihat berkaitan langkah-langkah pencegahan dan kawalan kepada orang ramai.

Wabak HFMD dan pelbagai jenis penyakit berjangkit terutama yang disebabkan oleh virus yang berlaku secara meluas dan menyebabkan morbiditi yang tinggi sering berlaku di negara ini dari semasa ke semasa. Tahun-tahun sebelum ini negara kita pernah mengalami wabak seperti Virus Nipah, H1NI, EV71, Denggi dan lain-lain.

Kementerian Kesihatan sebagai sebuah kementerian yang mempunyai tenaga pakar, sistem survelan, peralatan dan sumber-sumber yang sentiasa berada dalam tahap kesiapsiagaan dan kualiti intervensi yang tinggi memang telah terbukti di peringkat dalam dan luarnegara.

Walaubagaimanapun, masyarakat dan pihak-pihak lain harus faham bahawa pencegahan dan kawalan penyakit yang disebabkan virus ini tidak selalunya dapat dicapai melalui pendekatan ubat-ubatan dan vaksin atau jenis-jenis rawatan perubatan.

Asas kepada aspek pencegahan dan kawalan ialah melalui amalan individu dan masyarakat tentang kebersihan diri, kebersihan persekitaran di kawasan tumpuan awam seperti sekolah, taska, tadika, tempat ibadat, kompleks perniagaan, riadah dan perniagaan.

Amalan mudah yang mesti dilakukan setiap keluarga antara lain ialah amalan membasuh tangan selepas ke tandas, sebelum makan, berurusan dengan anak kecil. Selain dari itu setiap keluarga terutama ibubapa dan penjaga mesti tahu gejala dan tanda bila anak-anak mendapat penyakit, membawa untuk pemeriksaan dan rawatan awal dengan segera. Setiap keluarga juga mesti tahu dan amalkan pengasingan di rumah apabila anak-anak mereka mempunyai gejala dan tanda-tanda penyakit berjangkit seperti HFMD tersebut. Jangan sesekali menghantar anak-anak tersebut ke tadika dan sekolah atau membawa mereka ke tempat-tempat tumpuan awam seperti pasaraya, kompleks sukan, majlis keramaian dan lain-lain.

Selain dari itu, pihak yang bertanggungjawab ke atas pusat-pusat tumpuan orang ramai yang berisiko menyebabkan penularan wabak ini mestilah mengambil langkah-langkah berbentuk saringan, nasihat dan pengasingan kepada mereka yang mendapat jangkitan HFMD. Di samping itu, pengusaha pusat ini juga perlu menyediakan kemudahan-kemudahan seperti tandas dan bekas pembuangan sampah yang bersih serta kemudahan membasuh tangan yang mudah dan senang didapati di setiap premis mereka.

Jika ini dapat diamalkan oleh semua pihak, sudah pasti penyakit-penyakit berjangkit bawaan virus ini dapat dicegah dan dikawal. Pihak-pihak selain daripada Kementerian Kesihatan dan masyarakat juga hendaklah memobilisasikan sumber-sumber mereka sendiri tanpa perlu bantuan atau arahan dari pihak Kementerian Kesihatan Malaysia.

Adalah diharapkan Kementerian Kesihatan Malaysia dan lain-lain pihak berkuasa dapat mengembeleng sumber yang ada ke arah membudayakan sikap pencegahan adalah lebih baik dan mengurangkan penekanan kepada langkah-langkah pengubatan. Termasuk membendung promosi produk daripada pengusaha-pengusaha produk yang tidak berkesan dan “false-claim”.

Kami, ahli-ahli Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia (PPPKAM) di seluruh negara akan terus menyokong dan membantu Kementerian Kesihatan Malaysia dan pihak-pihak lain untuk pencegahan dan kawalan penyakit seperti HFMD ini.

DATO’ DR ZAINAL ARIFFIN BIN OMAR
Presiden,
Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia (PPPKAM)

6 Ogos 2018.

Calling nomination for Fellowship of Public Health Medicine

 Prerequisite requirement

  1. Basic Training – M.B.B.S, M.B.Ch.B, M.D. or equivalent
  2. Post Graduate Examinations – obtained certification of MPH or equivalent.

(additional qualification will be decided by the committee)

Criteria

  1. Registered with the Malaysian Medical Council.
  2. Having good general character and conduct, as testified by two referees, one of whom must be a Fellow of Public Health Medicine Malaysia (FPHMM
  3. Active involvement in the affairs of medical or health related professional organisations
  4. Outstanding contributions to the medical and public health services
  5. Minimum of two publications in peer-reviewed medical / health  journals
  6. Other special awards, honours, and additional achievements in public health
  7. Maybe given to those who has been a member for at least 10 years with above criteria

Fees

  1. Free for life member of PPPKAM
  2. One off fee to be paid to PPPKAM – RM 500.00 which includes life membership fee of PPPKAM

Benefits

  1. Officially entitled to use the post-nominal ‘FPHMM’ following the award of the fellowship
  2. Invitations to educational programs of PPPKAM at discounted fees
  3. Free subscription to MJPHM
  4. Invitation to participate in activities of the public health medicine specialty

Please get the Nomination Form here.

NATIONAL DENGUE AND ABROVIRUSES INFECTION CONFERENCE 2017

Date    :  12 & 13 Ogos 2017 (Sabtu & Ahad)

Venue  :  Berjaya Time Square Hotel, Kuala Lumpur

Fee     :  RM450.00 / pax

2017 National Seminar on Tobacco Control: Law and Community Empowerment.

MCTC dengan kerjasama PPPKAM akan mengadakan

2017 National Seminar on Tobacco Control: Law and Community Empowerment

Butiran seperti berikut:

Tarikh : 15 Julai 2017 (Sabtu)
Masa   : 8.00 pagi – 4.00 petang
Tempat : Dewan Megapuri, Tingkat 30, Menara 1, DBKL, Jalan Raja Laut, 50350 Kuala Lumpur

1. AGM MCTC akan diadakan pada pukul 4.30 petang pada hari yang sama.
2. Yuran penyertaan bagi ahli PPPKAM adalah RM75.00 seorang
3. Sebarang usul AGM perlu dihantar sebelum / pada 16 Jun 2017.